شهریه
دوره داستان گویی خلاق Story Starter
در این دوره بسته Story Starter با ساخت و بررسی داستان به آموزش ادبیات، قصه گویی، مهارتهای کلامی، خواندن و نوشتن، پرورش قوه تخیل و درک مطلب کمک میکند. این بسته قابلیت استفاده در کلاسهای ادبیات فارسی، انشا، زبان انگلیسی و علوم اجتماعی دبستان را دارد.
۱,۷۰۰,۰۰۰ تومان
طول دوره
۳ ماه
شروع دوره
بهمن ماه
دوره Story Starter لگوی آموزشی چیست و چه اهمیتی دارد؟
موارد زیر بر اساس نتایجی است که از طریق مردم نگاری در دو کشورآمریکا و آلمان در سال ۲۰۱۱ با بازدید فعالیت دانش آموزان، مشاهده عملکرد آنها و مصاحبه به دست آمده است:
- به سختی میشود دانش آموزان را درگیر داستان گویی کرد.
- به سختی میشود دانش آموزان را برای انجام تمرینها و تکالیف وادار کرد.
- دانش آموزان به اندازه کافی انگیزه لازم به داستان گویی را ندارند.
- اهمیت نوشتن با ابزار جدید در حال افزایش است.
- کلاسهای زبان آموزی با وجود تنوع دانش آموزان، نیازهای خاص و سطوح متفاوت یادگیری دارد.
براین اساس بستههای Story Starter لگوی آموزشی، محرک بسیار مناسبی برای دانش آموزان جهت قصه گویی و ساخت داستان فراهم کرده است.
چرا قصه گویی و قصه خوانی مهم است
یادگیری مهارت خواندن، کلید یادگیری همه یادگیری هاست؛ زیرا اغلب یادگیریهای درسی از آن طریق صورت میگیرد. برای یادگیری دروس دیگر نظیر ریاضی، تاریخ و جغرافی نیز باید به مهارت درک مطلب و توانایی خواندن مسلط بود.
زیرسازهای اصلی سواد خواندن ارتباط بنیادی با یادگیری خواندن دارد. اما مسئله این است که:
“چگونه میتوان توانایی درک مطلب را به بهترین وجه در کودکان تقویت کرد؟”
“روشهای نوین و اثربخش در پرورش مهارت خواندن چیست؟”
“متغیرهای مداخلهگر در کاهش یا افزایش مهارت خواندن در خانه و مدرسه کدامند؟”
۴ هدف اصلی سواد خواندن با بسته Story Starter
بسته Story Starter لگوی آموزشی جهت تقویت قوه تخیل دانش آموزان برای داستان خوانی و داستان نویسی ۴ هدف اصلی سواد خواندن را برای تقویت درک مطلب دانش آموزان هدف قرار داده است:
- گوش کردن
- صحبت کردن
- خواندن
- نوشتن
این ۴ هدف اصلی بسته Story Starter، چندین هدف دیگر با خود به همراه دارند که از تصویر زیر میتوانید مشاهده کنید.
عملکرد دانش آموزان سایر کشورها در درک مطلب خوانده شده
با توجه به نظام آموزشی ما، در مدارس دانش آموزان فرصت تمرین گفتگو که یکی از مهارتهای پرورش تفکر خلاق و نقاد است را پیدا نمیکنند. طبق مطالعات مشخص شده، دانش آموزان کشورهایی که برنامه درسی خود را مطابق با نیازهای دنیای پیچیده و مدرن و با تلفیق مهارتهای شناختی مرتبه بالای بنجامین بلوم طراحی کردهاند، نسبت به دانشآموزان کشورهای دیگر موفقیت بیشتری به دست میاورند. پس از بررسیهای انجام شده در این مطالعات مشخص گردید که میانگین عملکرد دانش آموزان مدارس کشورهای پیشرفته و کمتر توسعه یافته تفاوت بارزی وجود دارد.
آزمونهای بین المللی و عملکرد ضعیف دانش آموزان ایرانی در این آزمونها
در سال ۱۹۷۰ پژوهشهای بینالمللی در زمینه سواد خواندن بر روی دو جمعیت آماری در گروههای سنی ۱۰ تا ۱۴ سال انجام گرفت. ایران نیز در این مطالعه شرکت داشت که در گروه سنی ۱۴ سال از میان ۱۵ کشور در ردیف چهاردهم و در گروه سنی ۱۰ سال در ردیف آخر قرار گرفت. در سال ۱۹۹۱ نیز مطالعه سواد خواندن میان ۳۲ نظام آموزشی جهان به اجرا در آمد که ایران در این مطالعه حضور نداشت.
ایران از سال ۲۰۰۱ مجددا به این آزمونها وارد شد. دانش آموزان سال چهارم ابتدائی ما در سال ۲۰۰۱، ۲۰۰۶، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۶ به ترتیب رتبههای ۳۳ از ۳۵، ۴۰ از ۴۵، ۳۹ از ۴۵ و ۴۵ از ۵۰ را کسب کردند. نتایج آزمونهای بین المللی گواه سواد خواندن گواه این امر است که دانش آموزان پایه چهارم ایرانی میتوانند بخوانند ولی نمیتوانند معنای آن چه را که میخوانند درک کنند.
حل مشکل درک مطلب کودکان در سایر کشورها
اگر نتیجهگیری کنیم در نظام آموزش زبان فارسی خلائی وجود دارد. این بدین معنا نیست که قبلا این خلاء وجود نداشته و جدیدا به وجود آمده است؛ بلکه حاکی از آن است که آزمونهای جدید قابلیت آشکارسازی این خلاء را پیدا کرده اند. اما روشهای تدریس همچنان به طور سنتی بر روان خوانی، دستور زبان، املا و همانند آن تاکید دارند.
همین اتفاق در سال های ۱۹۷۰ میلادی در آزمونهای کشورهای دیگر منجر به ورود مهارتهای تفکر نقاد و خلاق و مهارتهای استدلال در رویکردهای تدریس زبان و به کارگیری روشهای گفتگو، داستان خوانی، داستان نویسی شد که به طور کلی تلفیق این مهارتها با درس هنرهای زبانی یا سواد خواندن میباشد. آموزش و تقویت مهارتها و نگرشهای تفکر نقاد و خلاق و مهارتهای استدلالی به کمک روشهای گفتگو، داستان خوانی و داستان نویسی با بهره گیری از الگوی برنامه درسی “فلسفه برای کودکان” امکان پذیر میگردد (یعنی از طریق سواد خواندن، گوش کردن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن) و سپس به سایر دروس انتقال مییابد.
بر همین اساس لگوی آموزشی زنجان در راستای عمل به رسالت خود در جهت پرورش کودکان توانمند، دوره آموزشی Story Starter را آغازی برای تمرین قصه گویی و داستان نویسی برای کودکان قرار داده است و با توجه به اینکه کودکان ابزار لگو را دوست دارند، محرک بسیار خوبی برای شروع این مطلب میباشد.
برخی از مهارتهای دوره Story Starter
- گوش کردن موثر
- صحبت کردن موثر
- رعایت قوانین
- تفکر نقاد
- تفکر خلاق
- تفکر مراقبتی
- دلیل آوردن
- دلیل خوب آوردن
- استدلال کردن
- احترام گذاشتن به یکدیگر
- زبان آموزی
چرا کلاس های لگو را برای والدین پیشنهاد می کنیم؟
- درگیری والدین به کارهای روزمره باعث شده آنها عذاب وجدان بگیرن که من وقت سالم و کافی برای کودک خود ندارم.
- عدم اطلاع از شرایط و ویژگیهای گروه سنی کودکان خود و متاسفانه در خیلی از مواقع جلوگیری از رشد خلاقیت کودکان با برخوردهای نا آگاهانه از سوی والدین.
- در کلاسهای لگو اولیا به یادگیری میپردازند و در گروههای اختصاصی قرار گرفته و باعث رشد خود و کودک خود میشوند.
- با روشهایی که در کارگاههای رایگان لگوی آموزشی یاد میگیرند، در منزل هم میتوانند در کمترین زمان وقت خود با کودک، بیشترین تاثیر را بر فرزندان خود داشته باشند.
- استفاده از کارگاههای رایگان مختلف در طول دورهها، برای اولیا در مرکز لگوی آموزشی فراهم است.
- و مهمترین نکته امکان فراهم کردن فرصت آموزشی برابر برای کودک خود با سایر کودکان کشورهای پیشرفته.
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.